0

آموزش جامع صفر تا صد مسیر بلاگری

این که بخواهیم بلاگر و ماهیت فعالیت او را توضیح دهیم مانند این است که بگوییم یک پزشک صرفاً به درمان بیماری‌های داخلی می‌پردازد. درصورتی‌که این‌طور نیست. پزشکی شاخه‌های مختلفی نظیر دندانپزشکی، زیبایی و… دارد. همین‌طور در طول چند سال اخیر برداشت‌های اشتباهی از بلاگری در ایران به وجود آمده است. احتمالاً شما هم فردی را بلاگر می‌دانید که صبح از خواب بیدار می‌شود. هر اتفاقی که در زندگی‌اش رخ می‌دهد را در شبکه‌های اجتماعی بخصوص اینستاگرام منتشر می‌کند. یا اگر خیلی به این حوزه علاقه‌مند باشید فکر می‌کنید که مثلاً یوتیوب هم می‌تواند جز زیرشاخه رسانه‌های بلاگری باشد.

اساس بلاگر و شروع آن به قبل از اینستاگرام و حتی یوتیوب بازمی‌گردد. بلاگر در واقع فردی است که یک وبلاگ و رسانه صوتی، تصویری، متنی و چندرسانه‌ای را مدیریت می‌کند. برای آن مطالبی تولید می‌کند. حال برای تولید این مطالب می‌تواند از چهره‌اش استفاده کند و افراد را به روی دیگر سوشال‌مدیا آشنا سازد. همین‌طور او ممکن است در اینستاگرام، یوتیوب، پلتفرم‌های استریم و حتی وب‌سایت شخصی‌اش نیز فعالیت داشته باشد.

start blogger job

چگونه بلاگر شدن را شروع کنم؟

خوب اولین پرسشی که برای افراد مطرح می‌شود این است که قدم نخست برای یادگیری و آموختن اصول بلاگری چیست؟ اصلاً این شغل و حرفه در هیچ دانشگاه و آکادمی تدریس می‌شود؟ آیا می‌توانیم از مراجعی معتبر برای دسترسی به داده‌های مشخص در این زمینه استفاده کنیم. همین‌طور ما عمده پرسش‌ها در این زمینه را جمع‌آوری کرده‌ایم. سؤالاتی که توسط کاربران بارها مطرح شده است:

  • آیا من در موضوع و زمینه‌ای که علاقه‌مند هستم می‌توانم بلاگر شوم یا محدودیت خاصی وجود دارد؟
  • من دسترسی به امکانات حرفه‌ای نظیر دوربین، میکروفون و… ندارم، امکان ورود به این عرصه وجود دارد؟
  • نمی‌خواهم از چهره‌ام استفاده کنم، نمی‌خواهم ویدئو بسازم، آیا می‌توانم به‌این‌ترتیب بلاگر شوم؟
  • صرفاً می‌خواهم در اینستاگرام، یوتیوب و… فعالیت کنم، آیا به‌این‌ترتیب اصول بلاگری را زیر پا می‌گذارم؟

در پاسخ به پرسش اول باید بگوییم که هیچ محدودیت خاصی در مورد انتخاب زمینه و محوریت موضوع بلاگری وجود ندارد. حتی افرادی هستند که در حوزه تعمیر خودرو هم بلاگری می‌کنند.

و سؤال بعدی، این که شما به امکانات حرفه‌ای دسترسی ندارید ممکن است شانس شما را برای موفقیت کم تر کند، اما در نهایت به قول مجری‌های تلویزیون چیزی از ارزش‌های شما کم نمی‌کند. صرفاً باید سعی کنید کیفیت تولید محتوای خود را بالا ببرید.

انتخاب ایده برای شروع کار، اولین قدم بلاگری

اولین قدمی که ما برای بلاگری و شروع این مسیر در نظر گرفته‌ایم، یافتن یک ایده نسبتاً ناب و یکتا است. هزاران نفر در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و همه آن‌ها می‌خواهند فشن بلاگر شوند. در این شرایط دو نظریه وجود دارد، آیا من می‌توانم مثل آن‌ها معروف شوم؟ وقتی این‌همه نمونه خوب در اینستاگرام وجود دارد، آیا من شانسی خواهم داشت؟

اجازه دهید این‌طور توضیح دهیم. مگر هر هفته و یا هر ماه یک شخص جدید در اینستاگرام ترند نمی‌شود؟ اگر قرار بود آن‌ها هم به این مسئله فکر کنند که دیگر امکان موفقیت وجود ندارد، افراد دیگری هستند که در این حوزه از من بهتر هستند، آیا هیچ‌گاه دست به این کار می‌زدند؟ پس از یافتن یک ایده مناسب از میان موضوعاتی که شما به آن‌ها علاقه دارید و ترند هستند، به سراغ انتخاب یک اسم یونیک و بی‌مانند بروید، ترجیحاً سعی کنید از اسم‌هایی ساخته شده با ترکیبات عبارات استفاده کنید و با نام اصلی خودتان فعالیت نکنید.

در رسانه‌ای که قصد دارید در آن فعالیت کنید عضو شوید، حال اگر اینستاگرام است یک حساب بسازید، اگر یوتیوب است کانال و اگر می‌خواهید در حوزه وب‌سایت بلاگری کنید، قطعاً نیاز به راه‌اندازی سایت خواهید داشت.

همین‌طور می‌توانید در این مورد، مطالعه فرمایید: «بلاگر کیست؟ چگونه بلاگری کنیم؟»

انتخاب ایده برای شروع کار، اولین قدم بلاگری

آموزش کامل بلاگری اینستاگرام

ما در ادامه سعی می‌کنیم همه چیز را به شما بیاموزیم. اما هیچ عنوانی در دنیا نمی‌تواند بگوید که صفر تا صد یک علم را به شما می‌آموزد. مثل این است که بگوییم با حضور در دوره‌های ما شما می‌توانید صفر تا صد برنامه‌نویسی در یک زبان خاص را فرا بگیرید. خیر، تجربه و کسب علم خودتان در گذر زمان نیز تأثیر زیادی روی این مسئله دارد.

وقتی پیج، کانال و یا بستر خود را انتخاب کردید و یک نام کاربری مشخص نمودید. به سراغ تکمیل پروفایل و جزئیات کاربری‌تان بروید. باتوجه‌به این که بیشتر عزیزان علاقه‌مند به فعالیت در اینستاگرام هستند، ما نیز بر اساس این پلتفرم به شما توضیح می‌دهیم. چون هم دسترسی آسان‌تری دارد و هم در ایران مخاطبین بیشتری نسبت به دیگر رسانه‌ها دارد. از طرفی عمومیت بیشتری دارد. باید برای خودتان استراتژی و هدف تعیین کنید. نوشتن برنامه هفته آینده واقعاً ایده خوبی است.

قطعاً به‌یک‌باره نمی‌توانید به سراغ مسائل خیلی حرفه‌ای بروید و یا هزینه‌های زیادی را صرف کنید.

انتخاب استراتژی قدمی مهم برای بلاگر شدن در فضای مجازی

برنامه‌ریزی شما باید روزانه، هفتگی و ماهانه باشد. حتی اگر به تقویم فیزیکی دسترسی ندارید یک تقویم دیجیتال دانلود و روی کامپیوتر شخصی یا موبایلتان نصب کنید. به خودتان انعطاف بدهید. اگر نیاز داشتید که در تقویم خود تغییر ایجاد کنید نهراسید.

سوژه‌ها را متناسب با محوریت موضوعی خود انتخاب کنید. مثلاً اگر می‌خواهید در زمینه میکاپ و آرایش فعالیت کنید بهتر است به سراغ نیازهای مردم بروید. مثلاً برای بسیاری از خانم‌ها دغدغه انتخاب لوازم آرایشی بسیار مسئله‌ای مهم است. البته منظور ما این نیست به برند و نام خاصی اشاره کنید.

یا اجازه دهید به‌گونه‌ای دیگر توضیح دهیم. فرض کنید که یک فعال در حوزه تکنولوژی هستید و می‌خواهید بلاگری کنید. سوژه‌های موردنیاز شما موضوعات روز تکنولوژی خواهند بود. مثلاً مردم علاقه‌مند هستند به موضوعاتی چون مقایسه دو گجت هوشمند، سیستم‌عامل‌ها، صحبت در مورد آموزش‌ها، مثلاً ساخت اکانت در یک نرم‌افزار خاص و…

جریان‌سازی کنید تا دیده شوید

وقتی حدود چند هفته از فعالیت شما در محیط مجازی گذشته بود. باید به دنبال ساخت یک حاشیه اخلاقی بروید. مثلاً امروزه بسیاری از بلاگرها از شیوه‌های تبلیغاتی خاص برای دستیابی به حجم زیاد فالوور استفاده می‌کنند. از جریاناتی که در اینستاگرام ایجاد می‌شود استفاده می‌کنند. یکی از این جریانات مسائل اجتماعی است. می‌توانید مرتبط با یک دغدغه اجتماعی ویدئو بسازید.

البته در این حین سعی کنید پله به پله پروفایل خود را تکمیل کنید. اطلاعات دقیقی در مورد خودتان در بخش بیوگرافی و یا توضیحات بنویسید. وقتی کاربران به صفحه شما مراجعه می‌کنند انتظار دارند که زمینه فعالیتتان را شناسایی کرده و بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. فعال‌بودن و پویا بودن نیز اهمیت زیادی دارد.

فرض کنید وارد فروشگاهی می‌شوید که انگار چند ماه است هیچ تغییری در دکوراسیون خود اعمال نکرده است. قطعاً نسبت به خرید از آن دلسرد می‌شوید.

بهتر است به زمینه و محور فعالیتی که انتخاب کرده‌اید وفادار بمانید. مدام از این شاخه به آن شاخه نپرید. مثلاً اگر در زمینه پوست، مو و زیبایی فعالیت می‌کنید، ناگهان به سراغ حوزه‌های دیگر از جمله سرگرمی، موضوعات فان و… نروید. این باعث ایجاد دوگانگی می‌شود و در نهایت کاربران را از صفحه و رسانه شما فراری می‌دهد.

آموزش کامل بلاگری اینستاگرام

یک راهنمایی برای انتخاب موضوع بلاگری

عده زیادی هنوز در همان ابتدای مطلب متوقف می‌شوند و درجا می‌زنند. در واقع نمی‌دانند که اصلاً چه موضوعاتی برای فعالیت بلاگری وجود دارد!

خوب امروزه در اینستاگرام ما ستاره‌های سینما، ورزشکاران، افراد مشهوری که قبلاً به مردم معرفی شده‌اند، خوانندگان و… را مشاهده می‌کنیم.

دسته دوم اشخاصی هستند که زمینه‌های ماجراجویی و پر افت‌وخیز را انتخاب می‌کنند، عکاسان، جهان گردن و علاقه‌مندان به سفر.

بخش عظیمی از بلاگرها را فشن، مد، سبک زندگی، تناسب‌اندام و بدنسازی، فیتنس و مد تشکیل می‌دهد. به‌طوری که عموم مردم فکر می‌کنند صرفاً بلاگر یعنی کسی که در زمینه مد فعالیت می‌کند. درصورتی‌که اصلاً این‌طور نیست.

فود بلاگرها و فیلم‌سازها نیز بخشی از این جامعه هستند. آن‌ها از سبک سینماگرانی استفاده می‌کنند و مردم را سرگرم می‌کنند. البته که کارشان کمی سخت‌تر است و گاهی اوقات نیاز به استفاده از جلوه‌های ویژه حرفه‌ای، دوربین‌های سینمایی و همین‌طور امکانات و تخصص دارند.

بلاگرهای کمدین، ویدئو ساز و واینر نیز یک بخش مشخص و مهم دیگر از این رسانه هستند. ایده‌های بلاگری صرفاً بستگی به علاقه، تخصص و همین‌طور قدرت شما خواهد داشت. به‌طورقطع وقتی در زمینه جلوه‌های ویژه فعالیت می‌کنید، می‌توانید کلیپ‌های خلاقی را در این مورد بسازید. Zach King نمونه بارز یک بلاگر موفق، با علم و هوشمند است. او به جلوه‌های ویژه مسلط است و از این طریق حدود ۲۵ میلیون فالوور به دست آورده است. نمونه‌های ایرانی نیز دارد که در نوع و محدوده خودشان موفق هستند.

راز موفقیت بلاگرها چیست؟

پرسشی که برای تمامی افراد علاقه‌مند به حوزه بلاگری مطرح می‌شود این است که چرا ما ممکن است موفق نشویم و افراد دیگر موفق می‌شوند، خوب این به موارد و المان‌های زیادی بستگی دارد و ما نمی‌توانیم برای همه شما یک نسخه مشخص بپیچیم. اما مسئله سوژه‌یابی، تولید محتوای یکتا در مورد آن و همین‌طور استفاده از ایده‌های متنوع و خلاقانه می‌تواند اصل اول باشد. پس از آن صبوری، یادگرفتن، پیگیر بودن و ایجاد ارتباط در این فضا نیز می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. پس از مدتی شما باید شروع به تبادل به صفحات ها و پیج‌های دیگر کنید.

به‌هرحال نمی‌توان نقش تبلیغات را کتمان کرد. نباید فراموش کرد که در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. شما باید در این مورد هم با کاربران و علاقه‌مندان به رسانه خود ارتباط مؤثر داشته باشید، هم سعی کنید مخاطبان خود را مسیردهی کنید. ممکن است در جستجوهایی که داشتید با مفهوم اینفلوئنسر نیز روبرو شوید. اینفلوئنسر بودن به معنای تأثیرگذار بودن است. این که بلاگرها تأثیرگذار هستند یک مسئله مهم است. متأسفانه بسیاری از آن‌ها مسیردهی های اشتباهی به مخاطبان خود خواهند داد. مثلاً یک فشن بلاگر قطعاً نمی‌تواند در مورد موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی صحبت کند. مگر آن که در این موارد تحصیلات آکادمیک یا تجربه‌ای چندساله داشته باشد.

اما به‌هرحال این قشر مؤثر هستند و می‌توانند با صحبت‌های خودروی ذهن عوام تأثیرات بسزایی داشته باشند.

ابزار موردنیاز برای بلاگر شدن چیست؟

در مورد این موضوع توضیح ندادیم تا کمی برای شما زمینه‌سازی کرده باشیم. حالا به این مفهوم می‌پردازیم که اصلاً بلاگر شدن نیاز به چه ابزارهایی خواهد داشت. در بحث بلاگری یک سری ابزار ضروری و یک سری دیگر می‌توانند صرفاً کیفیت کار شما را بالا ببرند.

به‌صورت یک چک‌لیست این موارد را به شما عزیزان شرح می‌دهیم و سپس در ادامه بند به بند در مورد هرکدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم.

  • اولین پیش‌نیاز یک دکوراسیون مناسب است. انتظار دارید که صرفاً با داشتن دوربین بتوانید ویدئو ضبط کنید. می‌توانید از محیط اتاق، پذیرایی و یا حتی پشت‌بام خانه خودتان استفاده کنید هیچ محدودیتی وجود ندارد.
  • دوربین تصویربرداری. حال این دوربین می‌تواند حرفه‌ای یا کامپکت باشد و یا این که از دوربین موبایل خود استفاده کنید. البته بهتر است که دوربین شما لرزش‌گیر خوبی داشته باشد. در غیر این صورت نتایج مطلوب نخواهد بود. حداقل به فکر یک تلفن همراه پرچمدار باشید.
  • میکروفون باکیفیت. این موارد جز واجبات است. وقتی صدای شما به‌خوبی به گوش کاربران نرسد اصلاً علاقه‌ای به شما نشان نمی‌دهند و خیلی زود با شما و رسانه‌تان خداحافظی می‌کنند. تصور کنید ویدئویی را می‌بینید که کیفیت صدای خوبی ندارد، قطعاً کلافه می‌شوید.
  • پایه نگه‌دارنده و یا هر چیزی شبیه به استند که بتوانید دوربینتان را روی آن قرار دهید. حال این پایه می‌تواند خیلی کوچک و ساده باشد و روی میز شما قرار بگیرد. به‌طورکلی باید زاویه خوبی داشته باشد، چهره شما مشخص نباشد. خیلی دور یا نزدیک نباشد.
  • نور ثابت و به میزان مناسب. نور یکی از واجبات و ارکان اصلی تصویربرداری است.

ابزار موردنیاز برای بلاگر شدن چیست؟

بلاگری بدون تصویر امکان‌پذیر است؟

بلاگ صرفاً محدود به ثبت ویدئو و نمایش تصویر نخواهد بود. افرادی هستند که پادکست منتشر می‌کنند. یا آموزش‌هایی را ارائه می‌دهند که در آن‌ها خبری از تصویرشان نیست. مثلاً افرادی در زمینه تکنولوژی می‌شناسیم که فقط صفحه‌ای از دسکتاپ کامپیوترشان به شما نمایش می‌دهند و خبری از چهره آن‌ها نیست. یا بلاگرهایی هستند که صرفاً محتوا تولید می‌کنند و حتی ممکن است از صدای خود نیز استفاده نکنند.

البته که استفاده‌نکردن از صدا و تصویر یک نقصان بزرگ است. مردم بیشتر به چهره و صدای شما اعتماد می‌کنند تا نوشته‌تان. به همین علت امروزه حتی بسیاری از فروشگاه‌ها، تجارت‌ها و کسب‌وکارها نیز از بلاگری استفاده می‌کنند. محصولات خود را به‌صورت تصویری و ویدئویی در قالب بلاگ به مخاطبان معرفی می‌کنند. در این وضعیت مخاطب هم می‌تواند نحوه استفاده از کالا را درک کند و هم می‌تواند شکل و شمایل واقعی آن را تجسم کند.

مثلاً افرادی که قصد خرید گوشی هوشمند جدیدی را دارند. به دنبال فروشگاهی هستند که در بخش بلاگ نیز فعالیت می‌کند. یک شخص گوشی هوشمند را به طور کامل آنباکس می‌کند و در مورد آن توضیحاتی ارائه می‌دهد. در این حالت جزئیات کامل فیزیکی و ظاهری گوشی نیز مشخص است.

یا فروشگاه خودرو، ماشین‌ها را به‌صورت فیزیکی مورد بررسی قرار می‌دهد. درون آن‌ها را نشان داده و در مورد همه چیز به طور کامل و جامع توضیح می‌دهد.

انتخاب تجهیزات گران‌قیمت ریسک یا هوشمندسازی

بالا بودن کیفیت محتوا و استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات گران‌قیمت با هم ارتباط دارد. اما همه چیز نیست. حتی اگر بهترین دوربین جهان را داشته باشید اما استفاده از آن را نیاموخته باشید با مشکل مواجه می‌شوید. اگر ندانید که زاویه طلایی چهره شما برای ضبط ویدئو چیست، موفق نخواهید شد، حتی اگر از یک دوربین کانن ۱۰۰ میلیون‌تومانی استفاده کنید. همین‌طور کیفیت صدای شما اهمیت زیادی دارد. ترجیح ما این است که برای خرید یک میکروفون باکیفیت هزینه بیشتری کنید.

دوربین موبایل شما هم باید لرزش‌گیر مناسب و همین‌طور نرخ به‌روزرسانی تصویر خوبی داشته باشد. معمولاً دوربین‌های میان‌رده پاسخگوی نیازتان نخواهند بود. اگر سبک ضبط ویدئو و موضوع بلاگری شما نیاز به حرکت‌دادن مداوم دوربین دارد با مشکل مواجه می‌شوید. ترجیح فعالان در این حوزه برای کسانی که از آن‌ها می‌پرسند بهترین دوربین موبایل برای بلاگری چیست، گوشی‌های پرچمدار شرکت‌های اندرویدی و هرکدام از گوشی‌های آیفون است.

هزینه تبلیغات بلاگری

تجهیزات گران یا معمولی؟ مسئله این است

نور هم می‌تواند از تجهیزاتی مانند رینگ لایت یا سافت باکس باشد، اما یک اصل ضروری نیست. این‌طور نیست که بگوییم حتماً باید از بهترین تجهیزات نور استفاده کنید. اما توجه کنید که به‌هیچ‌عنوان تصویر شما نویز نداشته باشد. انتشار نور روی چهره خودتان یا سوژه موردنظر را جدی بگیرید. نباید میزان پرتو نور بیش از حد کم یا زیاد باشد. میزان اهمیت موضوع و سناریوی محتوا و همین‌طور کیفیت تصویر و جلوه‌های محیطی شما به یک اندازه در جذب مخاطب تأثیر دارد.

هرچقدر هم محتوای شما قدرتمند باشد و تصویرسازی خوبی نداشته باشید موفق نخواهید شد. در مقابل این موضوع، هرچقدر هم کیفیت تصویر و ویدئوی شما بالا باشد. از میکروفون‌های گران‌قیمت استفاده کنید اما انتخاب موضوع خوبی نداشته باشید با مشکل مواجه می‌شوید و در نهایت کاربر به شما وفادار نخواهد ماند.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت بلاگ

پله آخر: هزینه تبلیغات

قدم آخر برای کسب موفقیت حداکثری تبلیغات است. می‌توانید از اینفلوئنسرها و افراد تأثیرگذار استفاده کنید. تبلیغات هدفمند را با پمپاژ تبلیغات اشتباه نگیرید. به سراغ صفحه‌هایی بروید که مرتبط با موضوع و محوریت فعالیت شما کار می‌کنند.

مثلاً اگر صاحب یک پیج بلاگری تکنولوژی هستید، به سراغ صفحه‌های پربازدید و معروف تکنولوژی بروید. واینرها نیز بهترین افراد برای تبلیغات هستند. پیشنهاد ما این است که در ماه‌های اول فعالیت بیش از ۷۰ درصد درآمد ماهیانه خود را صرف تبلیغات کنید. تبلیغات بسیار مهم است. امروزه حتی رسانه‌هایی با فالوورها و بازدیدهای میلیونی نیز تبلیغات انجام می‌دهند. صفحه‌هایی را برای تبلیغات انتخاب کنید که در دید مردم محبوب، متعدد و موجه هستند. در این صورت مخاطبان به سمت شما جذب می‌شوند و شما را دنبال می‌کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *