0

آموزش جامع صفر تا صد مسیر یوتیوبری

آموزش جامع صفر تا صد مسیر یوتیوبری

شاید اگر حدود سه سال پیش در مورد آموزش یوتیوبری صحبت می‌کردیم جذابیت خاصی نداشت. اما امروزه درست مانند خوانندگی، بازیگری و بلاگری افراد زیادی را به سمت خود کشیده است. همه کسب درآمد را دوست دارند. فرمول درآمد در یوتیوب نیز بسیار جذاب و تحریک‌کننده است. به این صورت که وقتی صفحه شما به یک سری شروط شرکت یوتیوب رسید.

پس از مدتی می‌توانید از هر ۱۰۰۰ بازدید ویدئوهای خود به درآمد برسید. چه چیزی بهتر از این که در چنین اوضاع اقتصادی شما درآمد دلاری و ارزی داشته باشید. همین‌طور این درآمد شما هر روز بیشتر شود. به‌هرحال یوتیوب قدرتمندترین، جامع‌ترین و کامل‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو در دنیا است. کم تر کسی پیدا می‌شود که نام یوتیوب را نشنیده باشد. در این رسانه درست مانند موتور جستجوی گوگل شما می‌توانید هر چیزی را به‌راحتی بیابید.

بسیار قدرتمند است. پس از گوگل دومین وب‌سایت پربازدید دنیا است. همین‌طور این پلتفرم در حال حاضر زیرشاخه کمپانی بزرگ امریکایی گوگل است. احتمالاً حالا متوجه اهمیت این رسانه شده‌اید. در آموزش یوتیوبری قصد داریم توضیحاتی در مورد تاریخچه این سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو به شما شرح داده و سپس به مبحث اصلی بپردازیم.

youtube create account

شروع کار با یوتیوب برای یوتیوبری

این‌طور نیست که شما یک کانال در یوتیوب ایجاد کنید و شروع کنید به تولید محتوا، خیر برای موفقیت باید مسیر داشته باشید. بدانید که چک‌لیست آموزش یوتیوبری چگونه پیش می‌رود، نقشه راه چیست، چطور می‌توانیم ویدئوها را بهینه‌سازی کنیم تا بیشتر دیده شود و در نهایت دانستن اصول فیلم‌برداری، ساخت ویدئو و یا حتی اسکرین رکورد که در برخی شرایط جایگزین چهره و موضوع شما برای نمایش با دوربین خواهد شد.

برای شروع به کار در یوتیوب شما نیاز به یک حساب کاربری گوگل میل یا جیمیل خواهید داشت. اگر آن را نساخته‌اید هم اکنون اقدام کنید. امروزه بالاخره هرکسی یک اکانت جیمیل دارد. پس از آن لازم است وارد وب‌سایت اصلی یوتیوب شوید. درصورتی‌که لاگین نشده باشید با این پیغام روبرو می‌شوید. حتی می‌توانید از گوشه سمت راست‌بالای صفحه این منو را انتخاب نموده و عضو شوید. این کار با همان اکانت جیمیل قابل انجام است. در مرحله بعد باید روی گزینه ساخت کانال جدید یا Create a new channel کلیک کنید. وارد صفحه تأیید نام کانال و مشخصات و توضیحات می‌شوید. اگر کمی با زبان لاتین آشنا باشید می‌توانید در عرض ۶۰ ثانیه این فیلدها را پر و ثبت‌نام کنید.

شروع کار با یوتیوب

نحوه انتشار ویدئو در یوتیوب

شما به سه روش می‌توانید در پلتفرم یوتیوب ویدئو منتشر کنید. در آموزش یوتیوبری به مبحث بررسی استراتژی‌های توسعه صفحه یوتیوبی می‌پردازیم. مواردی که توضیح داده نمی‌شود جز روش کار با یوتیوب است که خیلی آسان بوده و پس از مدتی همه چیز دستتان می‌آید. در نهایت ویدئوهای شما یا به‌صورت پابلیک، آنلیست و یا پرایوت منتشر می‌شود. حالت اول به شکلی است که همه می‌توانند ویدئوهای شما را مشاهده کنند و در نتایج جستجو به نمایش در خواهد آمد.

حالت بعدی به شکلی است که افرادی که شما را سابسکرایب کرده و یا آدرس کانالتان را دارند می‌توانند ببینند و در نهایت حالت شخصی نیز به شکلی است که صرفاً شما قادر به دیدن ویدئو خواهید بود. می‌توانید ویدئوهای مختلف را با فرمت‌های گوناگونی روی یوتیوب منتشر کنید.

پله اول: انتخاب موضوع نکته مهم در آموزش یوتیوبری

در ابتدای متن عنوان کردیم که شروع به فعالیت و استارت تولید محتوا اولین بخش است. اما یک پیش‌زمینه دیگر وجود دارد و آن هم انتخاب موضوع است. این موضوع می‌تواند هر چیزی باشد، اگر یک کشاورز هستید یا کارگر ساختمانی، بنا یا گچ‌کار، نقاش یا پزشک، استریمر یا گیمر، برنامه‌نویس یا مهندس و… در هر زمینه‌ای شما می‌توانید ویدئو بسازید. تصور کنید که قصد آموزش کاری که انجام می‌دهید را دارید.

این می‌تواند بهترین ایده برای شروع به کار باشد. مثلاً شما یک تکنسین برق هستید و می‌خواهید آموزش ساخت ابزاری مانند هویه را شرح دهید. هر مرحله و بخشی که لازم است انجام شود و ویدئو ضبط شود را درون یک دفترچه یادداشت بنویسید. طبق همان مراحل عمل کنید. در مباحث آموزش یوتیوبری به انتخاب ایده اهمیت زیادی دهید.

به این فکر نکنید که کدام ایده بهترین است. به این بیندیشد که آیا شما از پس آن برمی‌آیید. از طرفی در یوتیوب شما امکان ساخت پلی لیست و کانال‌های اختصاصی را خواهید داشت. مثلاً اگر تعمیرکار خودرو هستید و می‌خواهید نکات آموزشی را در قالب ویدئو به کاربران ارائه کنید، می‌توانید برای هر خودرو یا هر برند یک پلی لیست جداگانه بسازید.

پله اول: انتخاب موضوع نکته مهم در آموزش یوتیوب

بهینه‌سازی یوتیوب، مهم و حیاتی

تا به اینجای آموزش یوتیوبری آموختیم که چگونه می‌توان یک کانال ساده در یوتیوب انتخاب کرد. پس از آن می‌توانید اولین ویدئو خود را منتشر کنید. وقتی ورود شما با حساب کاربری‌تان به یوتیوب به پایان می‌رسد. این بار یک علامت فلش روبه‌بالا در کنار زنگوله نوتیفیکیشن و عکس پروفایل شما نمایش داده خواهد شد. با کلیک روی آن وارد بخش جدیدی از دنیای آموزش یوتیوبری می‌شوید. حالا کار شما کمی جدی‌تر است.

با کلیک روی این گزینه می‌توانید نوع انتشار محتوای خود را از حالت عمومی، لیست نشده و شخصی انتخاب کنید. پس از آن از شما خواسته می‌شود از حافظه داخلی ویدئو را فراخوانی کنید.

ویدئوی شما یک تایتل یا عنوان خواهد داشت. باید نامی مناسب و کلیک خور انتخاب کنید. تمامی فرمول‌ها در مورد انتخاب نام را فراموش کنید، فکر می‌کنید وقتی کاربر می‌خواهد ویدئویی با مضمون ساخته شما را ببیند، چه چیزی را در یوتیوب و سرچ باکس آن جستجو می‌کند. پس از آن در بخش توضیحات نیز اطلاعات جامعی در مورد ویدئو بنویسید، می‌توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید. بخش تگ ها نیز برچسب‌هایی است که با موضوع اصلی ویدئوی شما مرتبط خواهد بود.

مثلاً اگر موضوع ویدئوی شما: آموزش یوتیوبری می‌باشد. می‌توانید از تگ‌های: آموزش ساخت کانال یوتیوب، بهینه‌سازی کانال یوتیوب و… استفاده کنید و در نهایت شما باید یک تصویر کوچک video thumbnail استفاده کنید. این همان تکه‌ای از ویدئو یا کاور شما خواهد بود که کاربران آن را مشاهده می‌کنند و بر اساس آن بسیاری تصمیم به تماشای ویدئوی شما می‌گیرند.

نرم‌افزار و برنامه‌های مهم برای یوتیوبری

نرم‌افزارهای زیادی برای تدوین ویدئو در پلتفرم‌های مختلف وجود دارند. چیزی که مهم است استفاده از حرفه‌ای‌ترین و کاربردی‌ترین با تکنولوژی‌های موردنیاز برای تصویرسازی، صداگذاری و… است. ادوبی پریمیر پرو، افتر افکت، آی مووی و سونی وگاس پرو از جمله بهترین‌ها هستند. در موبایل نیز شما می‌توانید از ابزارهایی نظیر کاین مستر و اندروید پرو استفاده کنید. اما از آن‌ها انتظار پردازش‌های خیلی سنگین و یا توسعه ویدئوها با جلوه‌های ویژه گرافیکی را نداشته باشید.

در چنین شرایطی معمولاً برنامه‌های تدوین گرافیک مجموعه ادوبی می‌توانند گزینه‌ای استاندارد و مناسب باشند.

نرم‌افزار و برنامه‌های مهم برای یوتیوبری

چک‌لیست و قدم‌های مهم در یوتیوبر شدن و آموزش یوتیوبری

به طور خلاصه اگر بخواهیم به‌صورت تیتروار به شما یک چک‌لیست جامعه ارائه کنیم که طبق آن بتوانید تبدیل به یک یوتیوبر کارآمد و سطح بالا شوید، موارد زیر جز اصلی‌ترین‌ها و مهم‌ترین‌ها هستند:

  1. انتخاب موضوع و زمینه فعالیت که بهتر است ساعت‌ها روی آن فکر کنید و به‌صورت مقطعی آن را تغییر ندهید.
  2. مشخص‌کردن هدف و فیلد کاری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و دومین پله است. منظور این است که بدانید در یک زمینه خاص چگونه پیش بروید.
  3. مشخص‌کردن ایده برای هر محتوا به‌صورت پلکانی، یعنی شما بدانید که مثلاً ۳۰ دقیقه ویدئو خود را توسعه دهید. ایجاد فضای خالی و بی‌محتوا برای ویدئو بزرگ‌ترین اشتباه است.
  4. معمولاً در چنین شرایطی باید از تقویم محتوا استفاده کنید. عنوانی که شاید در مقالات فارسی بسیار در مورد آن شنیده باشید. منظور این است که بر اساس آموزش یوتیوبری که تاکنون خوانده‌اید بدانید چگونه باید هر روز ویدئو منتشر کنید.
  5. در مبحث آموزش یوتیوبری وسایل لازم برای یوتیوبر شدن نیز بسیار کلیدی است. البته خرید تجهیزات صرفاً نباید دغدغه شما باشد.
  6. اما اگر اهل ویدیو سازی در سطح معمول هستید نیاز به یک کامپیوتر شخصی باقدرت اجرای نرم‌افزارهای ویرایش ادوبی خواهید داشت.
  7. ایجاد کانال، آپلود اولین ویدئو و آشنایی کلی با محیط کاری می‌تواند کلیدی‌ترین مسئله باشد. آزمون‌وخطا خوب است. اما اگر می‌خواهید به سطح حرفه‌ای برسید نباید خیلی وقتتان را در مراحل آزمون‌وخطا تلف کنید.

تجهیزات موردنیاز برای راه‌اندازی کانال یوتیوب

نمی‌توان در مبحث آموزش یوتیوبری و اصول آن برای همه نسخه یکسان پیچید. این تا حد زیادی بستگی به زمینه و حوزه فعالیت شما خواهد داشت. اما قطعاً نیاز به یک کامپیوتر و یا حداقل موبایل خواهید داشت. به ما اطمینان کنید، با استفاده از موبایل انتظار سطح خیلی حرفه‌ای و تدوین‌های بی‌نقص را نداشته باشید. برای این که ویدئوی شما در تمامی پلتفرم‌ها به‌خوبی قابل‌مشاهده باشد باید اصول رندرگیری با ابزارهایی مانند مدیا انکودر را بیاموزید. مدیا انکودر در واقع نرم‌افزاری برای تولید خروجی در پلتفرم‌های مختلف ویدئویی است. به شما اجازه می‌دهد که حتی کوچک‌ترین جزئیات در ویدئوها مانند بیت ریت را نیز تغییر دهید.

دوربین یک دستگاه مهم است. این دوربین می‌تواند حتی گوشی موبایل شما یا یک دوربین DSLR قدرتمند باشد. اگر قصد استفاده از دوربین موبایل را دارید بهتر است از مدل‌های پرچمدار و سری‌های بالارده استفاده کنید. واقعاً گوشی‌های میان‌رده و معمولی باتوجه‌به لرزش‌گیرها و سنسورهای ضعیف مناسب نیستند.

بازهم می‌گوییم که اگر قرار است ویدئو ضبط کنید نیاز به این ابزارها خواهید داشت. اما صرفاً انتشار ویدئو بر پایه ضبط آن نیست. حتی می‌توانید انیمیشن و یا اسکرین رکورد را بسته به کار خودتان انتخاب کنید. سه‌پایه نگه‌دارنده برای دوربین از واجبات است. پس از آن میکروفون خوبی نیز لازم خواهد بود. میکروفون‌های داخلی حتی در بهترین دوربین‌ها نمی‌توانند گزینه ایده آلی باشند.

محیط مناسب برای ضبط ویدئوی یوتیوب

این مورد آن‌قدر مهم است که ترجیح دادیم یک تیتر را به آن اختصاص دهیم. محیط ضبط ویدئوی شما باید مناسب و جذاب باشد. چه از نظر نور، چه از نظر دکوراسیون و حتی جلوه‌های ویژه. بستگی به کارتان دارد. اگر گیمر هستید، از ریسه‌های LED جذاب استفاده کنید که قیمت زیادی هم ندارند. یا لامپ‌های هوشمندی که امکان کنترل رنگ دارند. اگر تعمیرکار هستید، محیط گاراژ خود را با چینشی جذاب کنید. اگر پزشک هستید میز کارتان می‌تواند با کمی تغییر به بهترین محیط برای ضبط ویدئوها تبدیل شود.

در نهایت شما ممکن است نیاز به کروماکی داشته باشید. اگر می‌خواهید مدام پس‌زمینه خود را تغییر دهید و یا این که نیاز به زمینه‌های خاص و جلوه‌های ویژه و… دارید. پرده سبز گزینه خوبی است که خود مبحثی مفصل است. در کنار این موارد اگر اهل ضبط صدای حرفه‌ای هستید و می‌خواهید کیفیت کار خود را به سطح مطلوبی برسانید از نرم‌افزارهای ضبط صدا استفاده کنید که قابلیت ویرایش و برش هم دارند. Showbox یکی از کامل‌ترین‌ها و ساده‌ترین‌هاست.

تعرفه و روش‌های کسب درآمد از یوتیوبری

اگر آموزش یوتیوبری را دنبال می‌کنید به احتمالاً ۹۹٫۹۹ درصد دوست دارید از این فضا به کسب درآمد برسید اما هیچ ایده‌ای در مورد آن ندارید. خیلی رک و راست یوتیوب در حال حاضر در پلتفرم درآمدزایی خود در ازای هر ۱۰۰۰ بازدید به شما ۱ تا ۲ دلار پول می‌دهد. البته امروزه بسیاری از امکان مسدودسازی و یا اد بلاکرهای مرورگرها استفاده می‌کنند. در نتیجه این کار نیاز به بازدید خوبی خواهد داشت. همین‌طور می‌توانید تعیین کنید که در هر ویدئوی شما چند بار تبلیغات به نمایش درآید. مثلاً می‌توانید ۴ بار تبلیغ را انتخاب کنید و در این صورت رقم بالاتری را در ازای هر ۱۰۰۰ بازدید دریافت کنید.

البته همیشه مردم با تبلیغات میانه خوبی نداشتند و آن را جذاب نمی‌دانند. ممکن است خیلی زود از محتوای شما خسته شده و با یک کلیک تلخ تب مربوط به ویدئوی شما را ببندند.

البته برای شروع کسب درآمد از یوتیوب نیاز است که تعداد دنبال‌کنندگان شما به ۱۰۰۰ نفر برسید و یا این که ۴ هزار ساعت نمایش را در یوتیوب به دست آورید. معمولاً روش دوم دست‌یافتنی‌تر و راحت‌تر است. پس از این که به حدنصاب رسیدید باید وارد یوتیوب استودیو، بخش اختصاصی در پنل کاربری خود شوید و درخواست دهید. نیاز است که درخواست شما بررسی و تأیید شود.

البته یوتیوب قوانین سفت‌وسخت کپی‌رایت دارد. اگر با آن‌ها آشنایی ندارید با ما همراه باشید.

تعرفه و روش‌های کسب درآمد از YouTube

آشنایی با قوانین کپی‌رایت یوتیوب

اگر بخواهیم در قالب محتوای آموزشی یوتیوبری این اصول را به شما توضیح دهیم اشتباه است. این خود یک مبحث مهم مدنی و قانونی است. در واقع اصلی‌ترین قضیه استفاده‌نکردن از ویدیو ها، تصاویر و محتواهایی است که دارای حق کپی‌رایت هستند و ممکن است یوتیوب نسبت به آن‌ها حساس شود. حتی این ممکن است منجر به ازدست‌رفتن حساب کاربری شما در یوتیوب شود. انتشار محتوای غیراخلاقی، محتوای کپی شده از دیگر رسانه‌ها می‌تواند برای صفحه شما مشکلات جدی و سختی ایجاد کند.

البته اگر کانال شما مانیتایز یا حالت درآمدزایی داشته باشد، می‌توانید بخشی از درآمد خود را به صاحب کپی‌رایت اختصاص دهید. البته برای این کار باید به این مسئله دقت داشته باشید که تمامی این موارد زیر نظر رسانه یوتیوب و تیم پشتیبانی و کنترل کپی‌رایت آن انجام شود.

حتی اگر بخشی از ویدئوی شما دارای مشکل کپی‌رایت است، می‌توانید همان قسمت را ویرایش و حتی حذف کنید. کپی‌رایت موسیقی در یوتیوب یکی از اصلی‌ترین مشکلات یوتیوبرها است که ما در آموزش یوتیوبری ترجیح دادیم به آن بپردازیم. برای این کار می‌توانید از آهنگ‌های رایگان یوتیوب استفاده کنید. ویدئوی شما در اثر کپی‌رایت ممکن است در سراسر جهان، برخی کشورها و یا به‌صورت بی‌صدا منتشر شود. حالت درآمدزایی ان غیرفعال شده و یا این که تبلیغات در ویدئوی شما نمایش داده شود.

در مباحث آموزش یوتیوبری از الگوریتم‌های یوتیوب غافل نشوید

همان قدر که آموزش‌های یوتیوب می‌توانند به شما کمک می‌کنند بیش از حد درگیر آن‌ها شدن نتیجه‌ای نخواهد داشت. علاوه‌برآن در مورد این الگوریتم‌ها شایعات زیادی وجود دارد. مواردی چون تفاوت ویو در:

  • تغییر لوکیشن برای دیده‌شدن
  • اهمیت ویدئوهای کم ویو برای دیده‌شدن
  • تفاوت میان ویدئوهای مانیتایز شده با معمولی

تغییر لوکیشن شما به کشورهایی مانند امریکا، المان و… نمی‌تواند تأثیری روی دیده‌شدن شما بگذارد. ویو کم برخی ویدئوهای شما روی دیگر ویدئوها تأثیر نخواهد گذاشت. ویدئوهای کسب درآمد با رایگان تفاوتی ندارد. در نهایت الگوریتم و اولویت نمایش یوتیوب و حتی گوگل در مورد تمام آن‌ها بازدید خودشان و جستجوی کاربران است.

در مباحث آموزش یوتیوبری از الگوریتم‌های یوتیوب غافل نشوید

جلوگیری از دیمانیتایز شدن کانال

در یک مبحث مهم آموزش یوتیوبری در مورد مسئله جلوگیری بسته‌شدن کانال صحبت می‌کنیم. این موارد آن‌قدر مهم است که ما نتوانستیم از آن‌ها بگذریم. اول این که از فیلم و عکس و محتوای دیگران استفاده نکنید. البته این می‌تواند حتی در حالت شخصی نیز اتفاق بیفتد. از طرفی استفاده از موسیقی دیگران نیز به همین مقدار خطرناک‌تر است. حساسیت یوتیوب روی این مسئله بیش از باقی موارد است.

درخواست بازدیدکنندگان نیز می‌تواند سبب بسته‌شدن کانال شما شود، چیزی مانند ریپورت، خرید لایک، سابسکرایب و ویو هم به همان اندازه از نظر ربات‌های یوتیوب نفرت‌انگیزت.

جمع‌بندی مباحث آموزش یوتیوبری

در مباحث آموزش یوتیوبری ما به موضوعات مهمی در این مورد پرداختیم و آموختیم که چگونه می‌توان یک کانال ایجاد کرد و روی آن محتوا قرارداد. البته صفر تا صد مسیر یوتیوبری می‌تواند به‌اندازه یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای باشد. هیچ‌گاه انتظار نداشته باشید صفر تا صد چیزی حتی توسط بهترین کتاب و استاد دنیا به شما آموخته شود. پس از این که درگیر پروسه انتشار محتوا در یوتیوب و آموزش یوتیوبری شوید. با تجربیات خود می‌توانید این مسیر را برای خودتان آسان‌تر کنید. اما کلام آخر: ایده و خلاقیت از هر چیزی مهم‌تر است. ناب و یکتا باشید.

یوتیوب دنیای بزرگی به پهنای گوگل دارد. فکر نکنید که امکان موفقیت در آن به دلیل تعدد کاربر و تولیدکننده محتوا وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *